FII 2025 -voittaja, Ikea, on jatkuvasti sijoittunut Suomen kymmenen innovatiivisimman yrityksen joukkoon siitä lähtien, kun FII alkoi vuonna 2021. Yrityksen vahva innovatiivinen suorituskyky näkyy myös muissa maissa, jotka käyttävät samaa metodologiaa. Tämä korostaa Ikean pitkäaikaista sitoutumista asiakaslähtöiseen ja kestävään innovaatioon.
– Olemme innoissamme FII:n viimeisimmistä tuloksista – pidämme niitä tärkeänä palautteena siitä, että olemme oikealla tiellä. Ikean innovaatiotoiminnassa on kyse siitä, että jokapäiväisestä elämästä tehdään parempaa älykkään suunnittelun avulla sekä pidetään aina kestävyys ja kohtuuhintaisuus mielessä. Keskitymme ratkaisuihin, jotka ovat käytännöllisiä, inspiroivia ja monien ulottuvilla. Olemme ylpeitä siitä, että voimme tarjota todellista arvoa samalla huolehtien ihmisistä ja planeetasta, sanoo Timo Hulmi, Ikea Suomen toimitusjohtaja.
Kauppakorkeakoulu Hankenin kehittämä ja toteuttama FII korostaa, kuinka suomalaiset kuluttajat kokevat yritysten innovatiivisuuden eri toimialoilla. Perustuen yli 12 000 yksittäiseen vastaukseen 4 300 kuluttajalta, FII tarjoaa ainutlaatuisen kuluttajanäkemyksen siitä, kuinka innovaatio koetaan markkinoilla.
Hankenin professori Kristina Heinonen, FII:n aloitteentekijä ja projektijohtaja, korostaa, että kuluttajat välittävät yhä enemmän siitä, mitä yritykset innovoivat, mutta myös miksi he innovoivat.
– Löydöksemme osoittavat, että kuluttajat suhtautuvat skeptisesti yrityksiin, jotka näyttävät innovoivan vain omaksi edukseen, sanoo Heinonen. Sen sijaan, kun yritykset koetaan motivoituneiksi aidosta halusta parantaa asiakkaiden hyvinvointia tai käsitellä ympäristö- ja sosiaalisia haasteita, ne koetaan innovatiivisemmiksi. Toisin sanoen, tarkoituslähtöinen innovaatio, olipa se asiakaslähtöistä tai kestävyyteen keskittyvää, arvostetaan yhä enemmän.
FII sijoittaa yritykset myös sosiaalisen innovaation perusteella, mikä heijastaa niiden innovaatioiden koettuja yhteiskunnallisia tai ympäristöhyötyjä. Yritykset, jotka sijoittuvat korkeimmalle sosiaalisessa innovaatiossa, ovat BMW Group, Toyota, Mercedes, Lumene, VR, Fiskars Group, Ikea, Kia, Sokos-hotellit ja K-ryhmän päivittäistavarakaupat .
Median edustajat ovat tervetulleita osallistumaan tapahtumaan, jossa esitellään tuoreita näkemyksiä FII 2025:stä. Ikean, Motonetin ja Lidlin edustajat kertovat myös, kuinka yritykset voivat kasvaa ja kansainvälistyä innovaatioiden kautta.
Driving growth through innovation (ohjelma englanniksi)
Paikka: Kauppakorkeakoulu Hanken, Arkadiankatu 22, Helsinki
Aika: 6.5 klo 17:30
Mikäli haluat osallistua tapahtumaan, rekisteröidy osoitteessa cers@hanken.fi.
Lisätietoja FII:stä tai tapahtumasta antaa Kristina Heinonen (kristina.heinonen@hanken.fi).