Turun hovioikeuden tuomion mukaan välittäjän ja myyjän vastuu määräytyy toiminnan tosiasiallisen luonteen, ei nimikkeiden mukaan.
Kun yksityishenkilö ostaa auton autoliikkeestä, sovelletaan kuluttajansuojalakia. Kun yksityishenkilö ostaa auton toiselta yksityishenkilöltä, sovelletaan kauppalakia. Kuluttajansuojalain mukaan myyjä vastaa virheistä, jotka ilmenevät autossa vuoden sisällä kaupanteosta. Kyseisessä tapauksessa oli riitaa sekä virheen olemassaolosta että auton myyjästä.
Turun hovioikeus on 6.6.2024 antamassaan tuomiossa ratkaissut tapauksen, jossa käytetyn sähköauton kaupassa ilmeni merkittävä virhe. Kaupan kohteena ollut auto oli varustettu pikalatauspistokkeella, mutta siitä puuttui varsinainen pikalatausominaisuus, mikä vaikutti olennaisesti ajoneuvon käytettävyyteen ja arvoon.
Välittäjän rooli ja vastuu
Hovioikeus katsoi, että auton myyntiä markkinoinut taho oli toiminut kuluttajansuojalain mukaisena välittäjänä. Vaikka välittäjä väitti ainoastaan julkaisseensa ilmoituksen, todettiin sen osallistuneen kauppaan myös muilla tavoin, kuten markkinoinnilla, yhteydenpidolla ja kaupantekopaikan järjestämisellä. Näin ollen välittäjälle syntyi kuluttajansuojalain mukainen vastuu virheestä rinnakkain varsinaisen myyjän kanssa. Kuluttaja ei ollut voinut erottaa, minkä tahon kanssa hän milloinkin asioi.
Yksityishenkilön toiminta katsottiin elinkeinonharjoittamiseksi
Autoa myynyt yksityishenkilö oli lisäksi aktiivinen autonvaihtaja, joka oli lyhyen ajan sisällä myynyt useita ajoneuvoja. Hovioikeus arvioi toiminnan luonteeltaan elinkeinonharjoittamiseen rinnastuvaksi ja sovelsi myyjään kuluttajansuojalain, eikä kauppalain määräyksiä. Tämä ratkaisu korosti tosiasiallisen toiminnan arviointia riippumatta muodollisista seikoista.
Yhteisvastuu virheistä välittäjälle ja myyjälle
Tuomion mukaan ostajalla oli oikeus hinnanalennukseen ja vahingonkorvaukseen. Hovioikeus vahvisti, että myyjällä ja välittäjällä oli yhteisvastuullinen korvausvelvollisuus autossa olleen virheen perusteella. Tuomiossa korostettiin kuluttajansuojalain tarkoitusta suojata kuluttajaa tilanteissa, joissa kaupan osapuolten roolit ja vastuut eivät ole selkeitä.
Lakimies Petteri Lehtonen toteaa hovioikeuden tuomiosta, että ”Kuluttajansuojan keskeisenä tavoitteena on turvata ostajan oikeudet tilanteissa, joissa myyjän ja välittäjän roolit hämärtyvät. Kun myyjä toimii elinkeinonharjoittajaa vastaavalla tavalla ja välittäjä osallistuu kauppaan aktiivisesti, heidät molemmat on katsottava vastuullisiksi kuluttajaa kohtaan tavaran virheestä. Ostajalla on oikeus luottaa saamiinsa tietoihin ja toimijoiden vastuu selkeyteen”.