Ruskeasuon varikon kansainvälinen BREEAM-ympäristösertifioinnin myöntävänä tahona toimi brittiläinen BRE (British Research Establisment). Ruskeasuon varikko saavutti toiseksi korkeimman Excellent-luokitustason erinomaisilla pisteillä. Excellent -luokitustaso vastaa BREEAM:n määritelmän mukaan parhaiden rakennuttamiskäytäntöjen mukaista tasoa, jonka saavuttaa vain 10 % rakennushankkeista.
Sertifiointihankkeen ohjauksesta vastasi Susteralta BREEAM AP Marika Riikonen ja BREEAM Assessorina toimi Timo Rintala.
BREEAM International New Construction 2016 on kansainvälinen rakennusten suunnittelun, rakentamisen, käytön ja ylläpidon kestävää kehitystä arvioiva vapaaehtoinen ympäristösertifiointi. Sertifiointi antaa konkreettisia vaatimuksia ja toimenpiteitä muun muassa rakennuksen energia- ja materiaalitehokkuudelle, vedenkäytölle, sisäolosuhteille sekä kestävän kehityksen mukaiselle ylläpidolle. Se auttaa arvioimaan, mittaamaan ja parantamaan rakennuksen teknisiä ominaisuuksia, suunnitteluratkaisuja ja työmaatoimintoja huomioimalla niiden ympäristövaikutukset.
”Kaupunkiliikenteen strateginen tavoite on olla hiilineutraali vuonna 2030, ja rakentamisen vähähiilisyys on keskeisin toimenpiteemme tavoitteen saavuttamiseksi. Korkean luokitustason BREEAM-sertifikaatti on osoitus siitä, että varikkohankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa onnistuttiin huomioimaan hankkeelle asettamamme tavoitteet.” kertoo Kaupunkiliikenne Oy:n vastuullisuuspäällikkö Maija Sarpo.
Ruskeasuon varikon ympäristötoimet
Ruskeasuon varikon suunnittelussa ja rakentamisessa on huomioitu ympäristövastuullisuus koko prosessin ajan. Ruskeasuon varikolle tehtiin alkuvaiheen hiilijalanjälkilaskenta, joka päivitettiin hankkeen lopussa. Näin pystyttiin todentamaan tehtyjen vähähiilisyyttä edistävien valintojen vaikutus rakennuksen elinkaaren hiilijalanjälkeen. Rakentamisessa käytettiin esimerkiksi vähähiilistä betonia, jolla on vähennetty rakentamisesta aiheutuvia päästöjä merkittävästi, ja suosittiin tuotteita, joilla on EPD eli ympäristöseloste.
Varikkoa lisäksi lämmitetään uusiutuvalla maalämmöllä. Käytössä on energiankierrätys, jossa maalämpöjärjestelmän jäähdytysverkostojen hukkalämpö hyödynnetään rakennuksen lämmityksessä.
Varikon ulkoalueiden suunnittelussa on panostettu tontin ekologisten arvojen parantamiseen istuttamalla kestäviä suomalaisia kasveja ja puita. Kasvien valinnassa painotettiin lajikkeita, jotka tukevat paikallisten pölyttäjien elinympäristöä. Lisäksi tontille toteutettiin lepakonpönttöjä ja hyönteishotelleja.
”Ruskeasuon varikon ympäristötoimet sekä kestävän kehityksen mukaiset ratkaisut on otettu huomioon rakennusvaiheen lisäksi myös varikkokiinteistön operoinnissa ja käytössä. Varikkokiinteistön lämmitys- ja jäähdytysenergia tuotetaan tontille tehdyillä energiakaivoilla. Lisäksi energiankierrätyksen avulla pystymme hyödyntämään hukkalämpöä rakennuksen lämmityksessä.” kertoo Kaupunkiliikenne Oy:n omaisuudenhallinnan yksikön johtaja Antti Nousiainen.
Ruskeasuon varikon rakennuttajana toimi Kaupunkiliikenne Oy:n tytäryhtiö Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy. Varikko valmistui keväällä 2024, jolloin se myös luovutettiin Kaupunkiliikenne Oy:lle, joka vastaa varikon operatiivisesta toiminnasta. Varikolta käsin liikennöidään sekä huolletaan raitiovaunuja. Varikko palvelee raitioliikenteen lisäksi myös HSL:n bussiliikennettä.