Tutkimus (n=1050) paljastaa huolestuttavan trendin: 45 prosenttia suomalaisista kertoo välttävänsä uutisten seuraamista niiden kuormittavuuden takia.
”Uutisväsymys on todellinen ongelma, joka koskettaa erityisesti nuoria. Vaikka laadukas tieto kiinnostaa, jopa 44 prosenttia suomalaisista on joutunut pitämään tietoista ’uutistaukoa’ ylikuormittumisen vuoksi. Sensaatiohakuisuus, negatiivisuus ja tiedon pirstaloituminen aiheuttavat kuormitusta, johon tarvitaan uudenlaisia ratkaisuja”, kertoo Freepressin toimitusjohtaja Joel Uussaari, joka tunnetaan myös Nolla-mökkien perustajana.
Tutkimuksen mukaan uutisväsymyksen merkittävimmät syyt ovat:
-
Sensaatiohakuisuus ja klikkiotsikot (61 %)
-
Liiallinen negatiivisuus (40 %)
-
Tiedon pirstaloituminen eri lähteisiin (35 %)
Suomalaisinnovaatio vastaa haasteeseen
Freepress ratkaisee ongelman tekoälyn avulla. Palvelu etsii ja analysoi uutisia eri puolilta maailmaa ja kirjoittaa niihin viitaten selkeitä artikkeleita käyttäjän omalla kielellä. Tämä mahdollistaa saman uutistapahtuman tarkastelun useista eri näkökulmista ilman kieliesteitä.
”Haluamme tarjota käyttäjille monipuolisia ja paikallisia näkökulmia ympäri maailman. Kielimuurien purkaminen mahdollistaa sen, että ihmiset voivat lukea ukrainalaisia uutisia Ukrainan tilanteesta tai japanilaisia uutisia Japanin tapahtumista omalla äidinkielellään”, Uussaari jatkaa.
Mediaparadoksi: luotettavuus vastaan saavutettavuus
Tutkimuksessa paljastui myös merkittävä mediaparadoksi: vain viisi prosenttia suomalaisista pitää sosiaalisen median tilejä luotettavana uutislähteenä, mutta silti 26 prosenttia saa uutisensa sosiaalisesta mediasta. ”Ihmiset suosivat helposti saatavilla olevia uutislähteitä, vaikka ne eivät olisi luotettavia. Tutkimuksemme osoittaa, että käyttäjät joutuvat usein valitsemaan saavutettavuuden ja luotettavuuden välillä”, Uussaari toteaa.
30 prosenttia suomalaisista on joutunut käyttämään käännöstyökaluja päästäkseen käsiksi vieraskielisiin uutisiin. Peräti 66 prosenttia vastaajista arvostaisi palvelua, joka tarjoaa paikallisia uutisia mistä tahansa maailman alueelta omalla äidinkielellä.
Mediamarkkinat murroksessa – sijoittajat ja media-ammattilaiset innostuivat
Freepressin neuvonantaja, entinen Suomen Tietotoimiston, Helsingin Sanomien ja Maaseudun Tulevaisuuden päätoimittaja ja nykyinen Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen näkee ratkaisulla laajempaa yhteiskunnallista merkitystä:
”Freepress tarjoaa lukijoilleen monipuolisen, erilaisia sisältöjä sisältävän uutisvirran eri puolilta maailmaa. Se lukee ja analysoi uutisia eri kielillä ja kirjoittaa tiivistettyjä itsenäisiä uutisia. Se avaa maailmaa ja uudistaa uutisseurantaa vallankumouksellisella tavalla.”
Freepress on saanut seed-vaiheen sijoittajikseen tunnettuja nimiä, kuten Timo Soinisen ja Kustaa Poutiaisen (Stephen Industries Inc.).
Palvelu avautuu käyttäjille kesällä 2025, mutta kiinnostuneet voivat jo nyt liittyä odotuslistalle osoitteessa www.freepress.ai.